Tuesday, February 15, 2011

Sollu...sollu...sollu

Terjemahan untuk selawat binnabil huda boleh amek kat sini



Assalamualaikum wrt...
Selawat dan salam terutamanya kepada junjungan mulia, Nabi Muhammad saw.

suatu ketika dahulu di sebuah tempat...
"siapa idola kamu"
"Nabi Muhammad"
"kenapa Nabi Muhammad?"
"errr"
"kamu kenal tak Nabi Muhammad? tahu ke sejarah hidup baginda? boleh ceritakan sikit?"
"hmmm..err..aaa"
"macam mana kamu jadikan Nabi Muhammad sebagai idola sedangnya kamu tak kenal pun baginda? tak amek tahu pun sejarah hidupnya?"

Dialog ni cukup buat saya rasa malu, tersentak. Benar, kata cinta, kasih dan sayang pada Rasulullah tapi sejarah hidup baginda pun kita tak amek kisah. Sedangkan Nabi Muhammad saw cukup kasih dan sayang pada kita, umatnya sehingga ke akhir hayat baginda. Tapi kita? Tepuk dada tanya iman.Sempena Maulidur Rasul ini, hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad saw, saya ingin mengajak diri saya, keluarga dan sahabat2 semua supaya perbanyakkan selawat ke atas baginda.

Sebenarnya senang jer nak praktikkan. Saya pun kadang terlupa, terleka, teralpha. Sambil dalam perjalanan gi tempat kerja, makmal, kelas atau ke mana sahaja kita boleh berselawat, berzikir. Sekarang dah senang, boleh download zikir, selawat dalam handphone. Sambil2 buat kerja boleh la pasang, dengar dan berselawat sekali. Peringatan buat diri sendiri, keluarga dan sahabat2. Semoga kita mendapat syafaat pada perhitungan kelak. InsyaAllah.



p/s: saya sedih bila ingat balik suatu ketika dahulu, ada satu pihak melarang kami berselawat kuat2 semasa perarakan Maulidur Rasul atas alasan yang sungguh tidak munasabah. nak selawat dalam hati jer. hmmm kalu konsert takpe plak pasang kuat2...

2 comments:

  1. salam dear..rasa macam kenal situasi yang disebut kat atas...:)

    selawat dan salam ke atas baginda Rasulullah s.a.w...:)

    ReplyDelete
  2. :)

    nanes..

    nanes..

    Betul ke sy syg nabi Muhammad?

    BUktinya?Pengorbanannya?

    nanes..

    ReplyDelete