Thursday, October 21, 2010

I'm not perfect...still learning and always until the end of my life

Membaca emel dari seorang sahabat. saya sungguh terharu dengan keprihatinan beliau. ya, beliau seperti sebelumnya, sangat alert dengan sahabat2 dan sentiasa memberi peringatan walaupun kadangkala mendapat respond yang negatif. tapi itulah yang dinamakan sahabat. walaupun pahit, tapi beliau tetap nyatakan apa yang terpendam di dalam hati.

Setelah membaca pandangan dan rasa hati beliau:

1) saya sgt terharu dan bersyukur Allah kuniakan sahabat yang sentiasa saling mengingati
2) rasa sayang saya pada sahabat2, sukar untuk diluahkan dengan kata2 kerna ia sgt mendalam
3) saya sangat tidak senang hati kerna mungkin ada sahabat2 saya yang msh leka di luar sana

Isu yg dibangkitkan ialah mengenai ikhtilat. ya, saya bukanlah ahli untuk memberi pandangan yg pjg lebar tapi tertarik untuk berkongsi rasa hati yang telah sekian lama terpendam. mungkin ada dikalangan kita yg merasakan isu ini sudah, perkara kecil, banyak lain yg lbh pntg, isu xserius atau apa sekalipun tapi tidak salah bukan untuk kita saling mengingati.

Sahabat saya itu telah mengingatkan saya pada sebuah kem. kem yang bagi saya telah menanamkan rasa kasih sayang pada sahabat2 yg sgt mendalam. sayang yang mengikat kita sentiasa berada dijalan dakwah. sayang yang membuatkan kita rasa untuk saling mengingati sahabat2. sayang yang merantai hati kita untuk tetap teguh dengan keimanan. sayang yang....Ya Allah, begitu sukar untuk saya huraikan makna sayang itu. Dan atas sebab sayang itulah saya menulis disini.
Saya minta maaf, tetapi apa yg dilihat dgn kecanggihan teknologi dan kemudahan yang semakin pantas untuk kita menzahirkan, meluahkan dan mempamerkan apa sahaja. ya, kita begitu mudah sekali untuk m'coment' status, photo, video etc. like sana sini...tapi sahabat2, cuba kite renungi kembali. ana sgt risaukan fitnah kpd shbt2. setiap apa yg dilakukan di facebook, umum akan menelitinya@mentafsirnya. Ya, kita bukan perfect tapi xsalah kan kalau kita cuba menghampiri sesuatu kebaikan yg mengurangkan fitnah kepada ISLAM.

Saya yg sudah memiliki facebook utk beberapa bulan ini, saya xtau sudah berapa banyak kah dosa dan fitnah yang terkumpul. Ya Rabbi...

HARAPAN: satu perkara yang sentiasa saya harapkan, sesudah saya memberitahu sahabat2 akan kewujudan saya dalam dunia blog @ facebook, saya mohon yang teramat2 sangat...tegurlah..tegurlah saya jika saya menulis @ mengupload @ atau apa2 shj yang tidak sepatutnya. saya insan yang lemah yang kadangkala terikut rasa hati tanpa sedar @ tidak telah melanggar batasan maka TEGURLAH.

Kata-kata Saad b Abi Waqqas RA kepada Salman Al-Farisi RA ketika penaklukan Iwan Khusraw:

"Sekiranya dalam pasukan ini tidak terdapat orang yang suka melanggar atau berbuat dosa, nescaya kebaikan pasti akan menang."


No comments:

Post a Comment